Barcelona

Spaanse avonden op de fiets

Eerder verschenen in Vogel Vrije Fietser 2006 nr 1 

Fietsend valt er in Barcelona van alles te zien en te beleven. Binnen twee uur rijd je een rondje van de Sagrada Familia naar het oude centrum en de haven. Barcelona is compact en heeft ook ‘s avonds een mild klimaat. Een fietsstad in wording.
Stadsgezicht 12 (bewerkt) 4
De Sagrada Familia is in zwoele nachten goed per fiets te bereiken.

In de aanloop naar de Olympische Spelen in 1992 was Barcelona begonnen fietspaden aan te leggen zodat het zich kon presenteren als moderne West-Europese stad. Er ligt nu 120 kilometer fietspad, losse stukken die in Nederlandse ogen misschien nog een halfbakken netwerk vormen. Vast staat dat het aantal fietsers in Barcelona toeneemt. Volgens een gemeentelijke schatting zitten er dagelijks dertigduizend mensen op de fiets.

Altijd spitsuur

Vijf jaar geleden kwam Koos Kroon (38) op zijn Batavus naar Barcelona. Iedereen reed destijds op mountainbikes, die in de stad nogal onpraktisch zijn. Onderdelen voor een degelijke stadsfiets kon Kroon nergens kopen. Zijn fietsenwinkel Bike Tech was daarom een gat in de markt. De winkel in de wijk
Gràcia, met op de stoep een oer-Hollandse transportfiets van ´t Mannetje, is nauwelijks te missen. Kroon repareert en verkoopt vouwfietsen – handig in een stad waar de mensen klein behuisd zijn – en
degelijke gebruiksfietsen. Hij stelt vast dat de fiets in Barcelona steeds meer een alledaags transportmiddel wordt. Klanten vragen zelfs al om Nederlandse stadsfie tsen met terugtraprem. “Men realiseert zich dat de fiets een serieus alternatief is. Vergeet niet dat het in Barcelona altijd spitsuur is.”

Uitzicht vanaf Pl de Tetuan over de Gran Via de les Corts Catalanese Passeig richting Pl de les Glòries Catalanes.
Groen licht voor langzaam verkeer
Vouwfietsen

Barcelona telt ongeveer vijftien fietsenverhuurders. Bike Rental Barcelona van eigenaar Pablo Gomez (38) onderscheidt zich doordat het vouwfietsen bezorgt aan huis en hotel.

Pablo Gomez van Bike Rental Barcelona heeft zelf een fietskar ontworpen waarmee hij vouwfietsen naar zijn huurders brengt.
Gomez en zijn zelfontworpen vouwfietsvervoerkar

In zijn opslagruimte in de Barri Gòtic toont Gomez de fietsen die hij verhuurt: Dahon vouwfietsen met zes versnellingen. Vouwfietsen zijn populair in Barcelona, vermoed Gomez, omdat je ze kan meenemen in de metro en naar restaurants. De telefoon gaat. Gomez stapelt vijf vouwfietsen op zijn fietskar. Hij heeft zelf een fietskar ontworpen waarmee hij vouwfietsen naar zijn huurders brengt.  Bij de fietsen levert hij kettingsloten want ook in Barcelona is diefstal een probleem.

Infrastructuur

De gemeente zegt een fietsvriendelijk beleid te voeren. De gemeentelijke webpagina brengt fietsinformatie, het Bureau van Toerisme verhuurt fietsjes (Ciclobus), en soms wordt een fietspad aangelegd. Maar Barcelona blijft vooralsnog een autostad. Zelden gaan fietsvoorzieningen ten koste van het autoverkeer, voortdurend moeten fietsers en voetgangers ruimte maken. Op de stoep ontstaan daardoor conflicten die fietsers een slechte naam bezorgen.
De Catalaanse Fietsersbond Bacc (Bicicleta Club de Catalunya) maakt zich zorgen over de achterblijvende fietsinfrastructuur. Medewerkster Diana González wil dat de gemeente ruimte creëert voor fietsers. Ze heeft gehoor gekregen. “De wethouder heeft beloofd dat nieuwe fietspaden niet meer ten koste mogen gaan van voetgangers.”

Stadsgezicht 12 (bewerkt) 2
Opletten!

Nederlander Andries Ruesink (44) woont sinds 1987 in Barcelona. Hij doet haast alles per fiets. De afstanden zijn kleiner dan je in een miljoenenstad zou verwachten. Van de Plaça de les Glòries Catalanes in het oosten is het nog geen vijf kilometer naar de Plaça d´ Espanya in het westen.

Malle fratsen
Stadsgezicht 12 (bewerkt) 5
De boulevard van Barcelona.

Ruesink vindt het leuk om ´malle fratsen´ van de wegbeheerders te tonen. Dus slalommen we langs hekjes en reclameborden die zomaar midden op het fietspad zijn geplaatst, en rijden we over een fietspad langs de Gran Via de les Corts Catalanes dat opeens ophoudt. Je staat daar raar te kijken, maar het pad gaat verder aan de overkant. Nadat de walmende verkeersstroom voor een verkeerslicht tot stilstand gekomen is, kunnen we oversteken bij een zebrapad.
Onze route wordt verderop onderbroken door de Plaça d´ Espanya, een druk verkeersplein aan de voet van de Montjuïc. Het is geliefd omdat je er kan wandelen naar het hoger gelegen Museu Nacional d´art de Catalunya en het museum van Joan Miró. Vlak ervoor houdt ons fietspad op, de auto´s razen verder. “Beginnende fietsers kunnen hier het best de stoep op gaan,” adviseert Ruesink. Dus rijden we bij een bushalte dwars door een rij wachtenden en komen we uiteindelijk tot stilstand in een mensenmenigte.

Berucht in het algemeen zijn de brede straten en pleinen waar uit alle richtingen auto´s, scooters en motoren komen. De meeste problemen doen zich voor op grote pleinen als Espanya, Catalunya en Tetuan. Daar zie je dan ook veel fietsers oversteken via het voetgangers zebrapad. Lange rechte verkeersaders voor zover niet voorzien van fietspaden, kan je overdag maar beter mijden.
Elders kan je juist weer erg prettig fietsen, zoals op het fietspad langs de zee naar de nieuwe stadswijk Diagonal Mar.

Nachttocht

Als toerist kan je misschien nog wel het prettigst ´s avonds fietsen. Het verkeer is minder druk en neerstrijken op een terrasje is ook na zonsondergang aangenaam. Daarom stappen we weer op de fiets. Zonder verlichting, maar door twee politiemannen worden we vriendelijk gegroet. Als je maar zichtbaar bent. We volgen een route langs Barcelona’s hoogtepunten: Sagrada Familia, Casa Batlló en andere  feeëriek verlichte gebouwen uit de tijd van het modernisme.  We rijden ook nog even over de Ramblas langs het bekende standbeeld van Columbus aan de haven. Binnen twee uur hebben we zo de voornaamste toeristische trekkers van Barcelona gezien, en kunnen we op een pleintje in de Barri Gòtic genieten van bier en tapas.

Stadsgezicht 12 (bewerkt) 8
Rusten na een lange fietsdag


Verkeersregels

Voor fietsers gelden geen bijzondere verkeersregels. Je wordt wel geacht fietspaden te gebruiken, en als die er niet zijn de rechterrijbaan. In Barcelona woedt een discussie of je op de taxibaan mag fietsen. Voorstanders lijken het pleit te winnen. Fietsverlichting hoeft niet, als je maar goed zichtbaar bent bijvoorbeeld door reflecterende hesjes. Buiten de stad is een helm verplicht.

Lezen

– De ANWB Navigator Barcelona, een reisgids met beschrijvingen van de stad, informatie en praktische tips.

– De praktische gids Barcelona amb Bicicleta waarin journalist Gabriel Pernau antwoorden geeft op vragen als waar kan je fietsen en waar beter niet, hoe gedraag je je in het verkeer, en hoe voorkom je dat je fiets gestolen wordt. Twintig fietsroutes en veel praktische tips. (16.– euro, helaas alleen ter plaatse verkrijgbaar in het Catalaans.)

Internet

www.bcn.es/bicicleta Webpagina van de gemeente Barcelona

met onder meer fietsverhuurders, verkeersregels, en informatie over fiets en metro.

www.bacc.info Bicicleta Club de Catalunya, de Catalaanse Fietsersbond.

Barcelona 1 klein
VogelVrijeFietser 2006 nr.1 p.19
Barcelona 2 klein
Vogel Vrije Fietser 2006 nr.1 p.18

Auteur: Nepveu

Ik woon in Amsterdam en verplaats me per fiets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *